Teksten die mensen wél lezen

Je weet het zelf: echt lezen doen mensen bijna niet meer.

Nee, ze scannen.

Iedereen heeft het immers te druk om een webpagina uitgebreid te bekijken.

Een internetgebruiker wil maar één ding: vinden waar hij naar op zoek is.

En ook nog een beetje snel alsjeblieft

Met andere woorden: iemand die op jouw website belandt moet direct zien of hij daar op de juiste plek is.

Nou, denk jij nu, dat kan toch niet zo moeilijk zijn?

And that’s where you’re wrong.

Het gaat er namelijk niet alleen om of jouw website goed genoeg is. Het gaat erom of Google vindt dat jouw website goed genoeg is.

Oftewel: geeft jouw website antwoord op de vraag die jouw lezer in de zoekbalk van Google heeft gesteld?

Oh crap, gaat dit over SEO?

Yep.

Maar, wacht, nu niet meteen afhaken.

Ook ik dacht lange tijd dat zoekmachine-optimalisatie een soort wiskundige benadering van teksten was. En – even serieus – wiskunde? Brrrrrr.

Totdat ik me er echt in ging verdiepen.

Ik kwam erachter dat Google veel slimmer is dan wij denken. En dat het schrijven van content die hoog scoort in zoekmachines niet per definitie te maken heeft met een overvloed aan keywords.

Sterker nog, ik stelde vast dat Google en ik het over één ding hartgrondig eens zijn.

Content moet gewoon f***ing goed zijn, anders kun je het wel vergeten

Het internet bestaat namelijk uit miljoenen, miljarden, wat zeg ik, ontelbare webpagina’s. En dat wat jij doet of biedt is helaas in de meeste gevallen niet uniek.

Neem nou mijn eigen beroep: Nederland zit vol met copywriters en schrijftrainers. Hele goede ook nog. En jij zoekt de beste, of de juiste. Of ik dat ben, zul je laten afhangen van de content op mijn website.

Ziet mijn website er amateuristisch uit of, nog erger, staan er slechte teksten op? Dan is het heel simpel: binnen een paar seconden klik je weg en ga je op zoek naar iemand anders.

Maar dat is niet alles

Minstens zo belangrijk is de vraag hoe jij op mijn website terecht kwam.

In mijn geval is dat vaak via via, of je volgde me al een tijdje op Twitter of Instagram.

Maar kende je me nog niet, dan stond mijn website hoogstwaarschijnlijk in jouw Google-zoekresultaten.

Daar kwam mijn website terecht, omdat mensen mijn teksten goed vinden.

En omdat Google dat wéét

Google geeft namelijk vette bonuspunten voor goede content.

En ik?

Ik schrijf teksten waarmee je die punten verdient.

 

Wil je ook goede teksten op je website? Teksten die mensen écht lezen?

Neem contact met me op, dan gaan we aan de slag!